ervaringen Henk van Gent zeilschool

  • Stefan

    Hallo, ik ben op zoek naar ervaringen met zeilschool Henk van Gent. Ik heb het idee om kielboot te gaan zeilen maar ben nog op zoek naar een zeilschool in de buurt en H. van Gent is het dichtste bij maar ben nog op zoek naar referenties.

    mvg, Stefan

  • Ankona

    Tja, wat zal ik zeggen.

    Ik heb geen ervaring als cursist of instructeur bij hem, maar heb er wel eens met een les meegekeken en Henk zelf wel eens gesproken.

    Buiten iedere discussie staat dat Henk zelf een goede en zeer ervaren zeiler is.

    Zijn materiaal vind ik wat minder van kwaliteit (maar dat lijkt randstad zeilscholen eigen te zijn, ga in Friesland kijken en het is over het algemeen veel beter).

    Wat betreft zijn instructeurs heb ik de indruk dat het een gezellige groep is. Echter, de begeleiding en ambitie van instructeurs vind ik (op basis van een enkele observatie) wat minder.

    Staat weer tegenover dat Henk wel weer innoveert. Hij durft het aan om nieuwe concepten als leren zeilen in 2 uur op de markt te zetten. (klinkt ongeloofwaardig, maar met het gekozen materiaal en de randvoorwaarden is het helemaal zo gek nog niet)

    Al met al zie ik sterke en minder sterke punten. In de directe omgeving zou ik geen (beter) alternatief weten. Woon je in Rotterdam en wil je wat lessen dan zou ik het zeker niet afraden. Aan de ander kant, wil je serieus goed leren zeilen, boek dan ook een week in Friesland. (Kielboot zeilen is vooral schipperen, slootjes door, bruggen nemen, etc, dat leer je niet op een plas)

  • Gerrit

    wat een onzin dat je beter kan leren zeilen in Friesland. Kielboot zeilen is zeker schipperen, maar schipperen is niet alleen maar slootjes door en bruggen nemen. En om te kunnen schipperen, moet je eerst de basis van het zeilen onder de knie hebben.

    Je laat Stefan geloven dat Friesland de enige plek is waar goede zeilscholen zijn. Heel één kennig. Je kan zeker zeilen leren buiten Friesland. Je moet eens zien hoe ze daar de zeilen hebben gehezen. Dikke plooien in het tuig, of een fok op z'n kop gehezen. Tja, dat krijg je als je alleen maar gewend bent om met een rolfok te leren zeilen. Neemt niet weg dat het in Friesland harstikke leuk is om te varen, gezellig en mooi. Maar onderschat niet de rest van Nederland. Door het hele land heen zitten prima zeilscholen en watersportverenigingen. Ik raad je wel aan om op veel verschillende plekken te gaan varen.

    Erg denigrerend om het materiaal van de randstadzeilscholen over één kam te scheren. Hoe het materiaal bij Henk van Gent is, durf ik je niet te zeggen, maar er zijn zeker zeilscholen buiten Friesland die met tip-top-materiaal werken. Dus beste Ankona: kijk eens wat verder dan je neus lang is. En beste Stefan: kijk eens op www.cwo.nl. Dit is een organisatie die kwaliteit van zeilschool waarborgt. De meeste zeilenscholen zijn daarbij aangesloten, en het is makkelijk om verschillende cursussen bij verschillende scholen te volgen. Veel plezier met de lessen.

  • Aukje

    Beste Stefan

    Ik heb in eerste instantie kennis gemaakt met zeilen, op de kaagerplas, was erg leuk maar voor mij toen iets te ver om rechlmatig te zeilen.

    Ik ben toen bij henk van gent terecht gekomen en kan me niet beklagen, heb er het begin van zeilen onder de knie gekregen.

    De tijden om te zeilen bij henkvan gent waren aangenaam voor mensen die werken vaak was er een mogelijkheid te vinden.

  • Coen

    Gerrit Schreef:

    ——————————————————-

    > Je laat Stefan geloven dat Friesland de enige plek

    > is waar goede zeilscholen zijn. Heel één kennig

    .

    > Je kan zeker zeilen leren buiten Friesland. Je

    > moet eens zien hoe ze daar de zeilen hebben

    > gehezen. Dikke plooien in het tuig, of een fok op

    > z'n kop gehezen. Tja, dat krijg je als je alleen

    > maar gewend bent om met een rolfok te leren

    > zeilen.

    Hoezo éénkennig?? ;)

  • niels

    Beste Stefan,

    Alles hangt geheel van je ambities af. Wil je gewoon lekker kunnen varen, maar niet voor de snelheid en tactiek gaan, dan kun je natuurlijk naar iedere zeilschool gaan. Wil je echt leren wedstrijdzeilen dan zijn er bij Henk van Gent J22's (wedstrijdkielboten) beschikbaar. Deze kun je met of zonder instructeur huren en je kunt ook wedstrijdtrainingen volgen. Hierbij wordt aandacht besteed aan tactiek, strategie, en boothandling en beheersing.

    Nogmaals: alles hangt van je zeilambities af.

    Groet

    PS Gerrit, een zeil is geheSen, niet geheZen….

  • Sven

    Kan allemaal wel zo zijn deze verhalen, maar er is geen zeilschool waar het een grotere bende is dan bij Henk Van Gent.

    Losse gymmatten, kapotte steigers, catamarans met gescheurde zeilen, openstaande luiken in de vloer en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Henk Van Gent zelf is een goede zeiler, maar hij kan geen leidinggeven aan deze school en de locatie is een betere zeilschool waardig!

    Deze zeilschool is te ver verwikkeld in problemen met de gemeente Rotterdam etc..

    Ik zou zeggen als je leuk wilt zeilen, ga dan naar een professionele school aan de grote plas, zeker als je J22 wilt varen moet je niet op de Kralingse Plas zijn.

    Sven

  • Reinier

    Ik ken Henk al een slordige 35 jaar.

    Derhalve ook uit de tijd dat hij verkozen was voor de OS (1972) in de 470 klasse.

    Zowel ik als mijn kinderen hebben zeillessen bij Henk gehad, Je leert daar uitstekend hoe je een boot bestuurt. Daarnaast heb ik ook zeilcursuseen in Friesland gevolgd (toenmalig jeugdherberg it beaken) met zijzwaard boten …platbodems dus…. Zeer gezellig, die jeugdherberg, maar 1 uur les van Henk (persoonlijk overigens) levert meer kennis op dan 1 dag bij die zeilschool in Friesland

    Dat een deel van het materiaal inderdaad niet nieuw is (nu) doet daar niets aan af.

    Daarnaast is de kralingse plas, met daaromheen ook het bos, ook zeer geschikt om te leren omgaan met grote verschillen in wind. (draaiwinden).

    Zorg wel dat je zeiltheorie voor je eerste les goed doorleest, dat maakt de les, ongeacht waar, veel effectiever.

  • Mark Roos

    Goedendag,

    Ik heb geen ervaring met Henk van Gent.

    Sinds kort is er een zeilschool op de Rottemeren (Bleiswijkse kant). Er wordt les gegeven in een Randmeer. Een erg veelzijdige kielboot met veel mogelijkheden. De Rottemeren is compact maar erg leuk om te leren zeilen. Door enthousiaste gediplomeerde CWO instructeurs wordt er les gegeven.

    Kijk op www.wavie.nl voor meer informatie.

    Groetjes,

    Mark