erkenning niet-CWO diploma's

  • Wetterwille

    Hallo,

    Heb net mijn kiel1 gehaald, bescheiden begin maar wil zeker (veel) verder qua diploma's. Nu heb ik mijn diploma gehaald bij een school die niet met CWO werkt maar met een eigen kiel1. Wel met overeenkomstige punten zoals hogerwal, oploeven enz

    Nu vroeg ik me af, als ik de volgende keer bij een school ga zeilen die wél met CWO werkt, wordt dan mijn kiel 1 erkend of moet ik weer van voren af aan?

  • instructeur

    Het diploma kiel 1 zal niet als zodanig erkend worden. Een goede zeilschool zal echter wel rekening houden met het feit dat je al kan zeilen. Je kan dan het diploma halen dat bij je niveau hoort. Je zou bv cwo2 kunnen halen zonder eerst cwo1 te doen

  • Wetterwille

    Bedankt voor je antwoord! Klinkt vooralsnog gunstig genoeg…

  • Zeilplan.net

    een diploma is vooral een leuke mijlpaal voor jezelf en indien het een bekende diploma lijn is kan het helpen om je vaardigheden te communiceren.

    zelf vind ik het eigenlijk totaal niet belangrijk wat voor een diploma iemand heeft om te bepalen wat hij krijgt. (kan alleen soms wat lullig zijn als iemand een diploma heeft, maar na een cursus achten we hem niet of nauwelijks boven het niveau van dat diploma. gelukkig zijn er dan nog vorderingstaten)

    Als je voldoet aan de eisen voor kb 2, dan krijg je (wat mij betreft) kb 2. maakt me niets uit of je kb 1 hebt, een diploma dat ik niet ken of helemaal geen diploma.

    Ik moet wel zeggen dat sommige zeilscholen hier iets minder soepel mee omgaan en veel beginnende instructeurs moeite hebben om snel een goede begin situatie in te schatten. hier loert wel een gevaar om op te laag niveau les te krijgen als je niet opgeeft al over enige ervaring te beschikken.